تست هیدرواستاتیک

تست هیدرواستاتیک خاموش‌کننده‌های آتش‌نشانی

تذکر : در این مقاله منظور از سیلندر یا خاموش‌کننده همان کپسول آتش‌نشانی می‌باشد

تست هیدرواستاتیک آزمونی است جهت اطمینان از سالم بودن بدنه و متعلقات کپسول آتش‌نشانی که برای تمامی خاموش‌کننده‌های دستی آتش نشانی باید بر حسب نوع و مطابق با دوره زمان تست، انجام شود.

نوع خاموش‌كننده آتش‌نشاني

دوره زمان تست (سال)

خاموش‌كننده آب و گاز تحت فشار و يا حاوي تركيبات ضديخ

5

خاموش‌كننده حاوي كف AFFF يا FFFP

5

خاموش‌كننده پودري با سيلندر فولادي

5

خاموش‌كننده دي‌اكسيدكربن

5

خاموش‌كننده حاوي پودر تر شيميايي

5

خاموش‌كننده هاي حاوي پودر خشك شيميايي با سيلندرهاي آلومينيوم و يا برنجي

12

خاموش‌كننده هاي حاوي پودر خشك شيميايي با سيلندرهاي فولادي ريخته‌گري و مواد هالوژنه

12

خاموش‌كننده هاي حاوي پودر و داراي بالن (كارتريج) با سيلندرهاي فولادي ريخته‌گري شده

12

جدول دوره زمان تست هیدرواستاتیک خاموش‌کننده براساس شرايط آب و هوايي متعارف

 

تست هیدرواستاتیک در سیلندرهای خاموش‌کننده‌های آتش‌نشانی می‌بایست توسط شرکت‌هایی انجام شود که دارای پروانه صلاحیت از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) باشند  و همچنین پس از گذراندن مراحل تست هيدرواستاتيك، تاريخ و زمان آزمون بايد بر روي سيلندر حك شده و گواهي تست صادر شود.

در تست هیدرو استاتیک سیلندر را خالی از ماده خاموش‌کننده نموده و سپس داخل آن را با فشار استاندارد توسط آب یا سیالات غیرفشرده دیگر پر می‌کنند و استفاده از هوا یا سایر گازها برای انجام این تست ممنوع است.

اطلاعات انجام تست مانند فشار تست و تاريخ انجام تست بر روي قسمت بالاي سيلندرهاي CO2 حك شود و در مورد خاموش كننده هاي پودروگاز بايد با استفاده از برچسب‌هاي مقاوم مشخص گردد.

تست هیدرواستاتیک به این صورت است که ابتدا باید توسط به صورت چشمی ظاهر سیلندر را بررسی و سپس در صورت نداشتن مواردی که در ذیل به آنها اشاره شده است اقدام به تست نمود.

با بازدید ظاهر سیلندر به صورا چشمی، در صورت احراز هر یک از شرایط زیر در كليه خاموش‌كننده‌هاي دستي و چرخدار، تست هيدرواستاتيك نبايد انجام گيرد و سیلندر بايستی از «از رده خارج» اعلام و معدوم گردد، همچنین مدارك لازم و مستندات نیز به صاحب خاموش كننده تحويل گردد.
الف – وجود علايم تعميرات برروي جوش‌ها و نقاط اتصال سيلندر
ب – خوردگي، شكستگي، ساييدگي و له‌شدگي رزوه‌هاي سيلندر
پ – وجود علايم خوردگي كه باعث ايجاد آسيب در بدنه شده باشد
ت – سوختگي خاموش‌كننده در آتش
ث – سيلندرهاي فولاد زنگ‌نزن كه حاوي پودر نوع كلريدكلسيم بوده است
ج – بدنه‌هاي برنجي يا مسي با اتصال لحيمي
چ – وجود فرورفتگي آشكار برروي بدنه يا درزهاي جوش
ح – وجود خوردگي، بريدگي، له‌شدگي و ضرب‌ديدگي موضعي يا سراسري به نحوي كه بيش از 10% ضخامت ديواره سيلندر را از بين برده باشد
خ – اگر سيلندر براي كاري غير از خاموش‌كردن حریق مورد استفاده قرار گرفته باشد
د – اگر در جايي كه جوشكاري شده، عمق يك شيار باقيمانده از 0.6 سانتي‌متر تجاوز كند

 

چناچه سیلندر آزمون هیدرواستاتیک را پاس نکند، باید آن را قیچی و معدوم کرد که دیگر نتوان از آن استفاده نمود و داغی آن نیز تحویل صاحب گردد.

خاموش‌كننده‌هاي داراي پوسته آلومينيومي كه در معرض دماي بالاتر از ۱۷۷ درجه سانتي‌گراد قرار گرفته‌اند، بايد «از رده خارج» اعلام و هرگز مورد تست هيدرواستاتيك قرار نگيرند.

سيلندرهاي نيتروژن، آرگون، دي‌اكسيدكربن و بالن هاي مورد استفاده براي ذخيره گازهاي خنثي بايد هر ۵ سال يك بار مورد تست هيدرواستاتيك قرار گيرند.

بر روي شيلنگ خاموش‌كننده و تجهيزات متصل به آن نيز بايد تست هيدرواستاتيك انجام گيرد.

شيلنگ خاموش‌كننده و اتصالات مربوط به آن نيز بايد از نوع فشار قوي و مناسب انتخاب شده و نيز به طور متناوب توسط فرد آموزش‌ديده و يا دارنده پروانه صلاحيت مورد آزمون‌هاي لازم قرار گيرند.

 

مرجع » آيين نامه پيش گيري و مبارزه با آتش سوزي در كارگاه ها – مصوب 1391/07/16 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *