چرا باید از بیم دتکتور استفاده کنیم؟

چرا باید از بیم دتکتور استفاده کنیم؟

برای تشخیص دود در فضای باز و وسیع مانند سالن‌های ورزشی، فرودگاه، مراکز خرید، انبارها یا سوله که ارتفاع سقف 8 متر و یا بیشتر بوده و همچنین سقف به صورت شیب‌دار می‌باشد مقرون به صرفه نیست که برای تجهیز این نوع فضاها به سیستم اعلام حریق از دتکتورهای نقطه‌ای یا سایر دتکتورها استفاده کنیم ضمن اینکه با چالش‌هایی مواجه هستیم که در ذیل می‌پردازیم تا به کاربرد بیم دتکتور یا همان دتکتور نوری خطی پی ببریم.

بیم دتکتور به جای دتکتور نقطه ای

برای هر عدد دتکتور نقطه ای نیاز به لوله کشی و کابل کشی در ارتفاع شیبدار هستیم که نیاز به بالابر و زمان و هزینه زیادی برای تجهیز سیستم اعلام حریق می‌باشد.
همچنین پس از نصب برای سرویس و نگهداری و تمیز کردن دتکتورها با مشکلات زیادی روبرو خواهیم بود که این گزینه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی‌باشد.

دتکتورهای نقطه ای برای تشخیص دود بایستی دود وارد چمبره دتکتور شده تا عمل نماید و بدین منظور زمان زیادی صرف شده تا دود به دتکتور برسد و به دنبال آن حریق نیز گسترش یافته است.

همچنین با بالا آمدن دود در ارتفاع، دود پخش شده و نیاز است منطقه وسیع‌تری را اشغال می‌نماید و در نتیجه باعث شده که تاثیر بیشتری را بر پرتوی نوری پخش شده توسط بیم دتکتور داشته باشد که در این مورد عملکرد بسیار بهتری را نسبت به دتکتور نقطه‌ای خواهد داشت.

تشخیص دود توسط بیم دتکتور در فضای وسیع

لازم به ذکر است که مطابق استاندارد BS5839، حداکثر ارتفاع مجاز نصب دتکتور نقطه ای 10.5 متر می‌باشد که بایستی در هنگام انتخاب و طراحی نوع دتکتور لحاظ شود.

هر عدد بیم دتکتور می‌تواند 1500 مترمربع را پوشش دهد به عبارت دیگر هر یک بیم دتکتور جایگزین 16 عدد دتکتور نقطه‌ای خواهد بود که از همه نظر بهینه و به صرفه بوده و همین مورد دلیل محکمی بر انتخاب بیم دتکتور می‌باشد.

بیم دتکتور در مقابل دتکتور نقطه ای

بیم دتکتور به جای دتکتور نمونه بردارهوا

دتکتورهای نمونه‌بردار هوا برای تشخیص دود نیاز به لوله کشی به صورت شبکه ای دارند که هزینه بر بوده و زمان زیادی را برای نصب و راه اندازی مورد نیاز است همچنین ممکن است لوله کشی ها بر روی سقف نمای خوبی نداشته و مزاحمت و محدودیت‌هایی را برای سایر تجهیزات ایجاد نموده و انتخاب مناسبی نباشد بنابراین در این مواقع بیم دتکتور thefirebeam گزینه مناسبی خواهد بود.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که هر چقدر ارتفاع سقف بالاتر باشد چگالی ذرات کمتر شده و درنتیجه ممکن است این چگالی دود کمتر از آستانه مورد نیاز برای تشخیص و هشدار دتکتور نمونه بردار هوا باشد.

بیم دتکتور در مقایل دتکتور نمونه بردار هوا

ذرات دود از هوا سنگین‌تر می‌باشد و اطراف دود هوای گرم وجود دارد که این هوای گرم توسط هوای خنک محیط به بالا هدایت می‌گردد.

این هوای گرم توسط هوای خنک محیط احاطه شده و به سقف می‌رسد و در سقف یک بالشتکی بوجود آورده که مانع از رسیدن دود به سقف می‌شود.

نکته ای که وجود دارد این است دتکتورهای نقطه‌ای و نمونه بردار هوا به این مورد وابسته هستند که مقدار دود افزایش پیدا کرده و به سطح سقف برسد، که در این حالت دتکتور نقطه‌ای و یا دتکتور نمونه بردار هوا چون بر روی سقف نصب می‌گردد، دود را ندیده و عمل نخواهند کرد بنابراین به منظور جلوگیری از این پدیده در هنگام نصب بیم دتکتور، آن را 60 سانتی متر پایین تر از سقف جانمایی و نصب می‌کنیم.

فاصله نصب بیم دتکتور از سقف

انواع بیم دتکتور

سه نوع بیم دتکتور داریم:

بیم دتکتور فاقد موتور Non motorisedبیم دتکتور فایربیم بدون موتور

این بیم دتکتور ساده ترین نوع بیم دتکتور می‌باشد. در فضاهایی که مکان نصب بیم دتکتور مستحکم بوده و همچنین معماری مکان نیاز به تغییرات خاصی نداشته و جابجایی نداریم می‌توان از بیم دتکتور Non motorised استفاده نمود به عبارت دیگر این نوع بیم دتکتور نیاز به مکان ثابت و بدون تغییر دارد.

ساختار این بیم دتکتور به این صورت بوده که شامل یک هد و یک عدد رفلکتور (آیینه) می‌باشد که فرستنده و گیرنده باهم در هد قرار داده شده اند.

برای نصب این نوع بیم دتکتور به یک بالابر نیاز داشته تا به صورت دستی هد و رفلکتور را جانمایی، نصب و سپس آن را تنظیم نماییم.

بیم دتکتور پولون آلفا مدل DOP-6001R نمونه‌ای از بیم دتکتورهای Non motorised می‌باشد.

بیم دتکتور پولون آلفا

بیم دتکتور موتوردار Motorised

 

 

نحوه عملکرد بیم دتکتور رفلکتوری

در این نوع بیم دتکتور هد و رفلکتور باید در فاصله مشخص و دقیقا روبروی هم نصب شده تا بیشترین بازده و کمترین خطا را داشته باشیم.

عملکرد بیم دتکتور رفلکتوری به این صورت است که ابتدا نور مادون قرمز توسط هد تا فاصله معین تابیده (ارسال) می شود

در طرف دیگر رفلکتور (آیینه) نصب می‌گردد که این رفلکتور نور تابیده شده توسط فرستنده را بازتاب داده و به سمت هد بر می‌گرداند.

هد هم توسط گیرنده ای که درون آن قرار دارد نور مادون قرمز را دریافت نموده و پردازش می‌کند.

حال چنانچه میان نور تابیده شده تا نور دریافت شده تغییراتی بوجود آمده باشد، بیم دتکتور سیگنال آن را پردازش نموده و خروجی را به یکی از سه حالت Normal، Fault، Fire نمایش خواهد داد.

در حالت عادی هم دستگاه بر روی حالت Normal کار خواهد نمود و چنانچه خطایی تشخیص داده شود آن را با Fault نمایش داده و در حالت تشخیص دود خروجی به شکل Fire خواهد بود.

 

بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که بیم دتکتور گزینه مناسب تری خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *