اعلام حریق زیتکس

معرفی کمپانی زیتکس

شرکت آرمان ایمن ایرانیان یا به عبارت دیگر صنایع الکترونیک زیتکس

 

معرفی محصولات اعلام حریق زیتکس

محصولات اعلام حریق زیتکس به دو دسته‌بندی کلی سیستم‌های اعلام حریق Conventional (کانونشنال) یا همان متعارف و Addressable یا همان آدرس‌پذیر دسته‌بندی می‌شوند که در اینجا به معرفی هر یک از آنها می‌پردازیم:

  1. کنترل پنل اعلام حریق متعارف (Conventional)

کنترل پنل یا مرکز کنترل در سیستم اعلام حریق وظیفه تغذیه، ارتباط، هماهنگی و کنترل تجهیزات نصب شده در یک سیستم اعلام حریق را بر عهده دارد به صورتی که هر یک از تجهیزات به نوعی با کابل کشی به مرکز کنترل اعلام حریق متصل می‌شوند و با ارسال و دریافت سیگنال وظیفه خود را انجام داده و کنترل پنل با ورودی‌های دریافتی تصمیم می‌گیرد که چه نوع خروجی را نشان داده و چه عملیاتی را انجام دهد.

به طور مثال در یک سیستم اعلام حریق واقعی نصب شده در یک ساختمان، دتکتورها بسته به نوعی که دارند دود و یا حرارت بیش از حد را تشخیص داده و یک سیگنال را به کنترل پنل فرستاده و اعلام می‌نمایند که یکی از دتکتورها عمل کرده است و در نتیجه پنل اعلام حریق هم با توجه به زون متصل شده به دتکتور یک چراغ قرمز رنگ بر روی پنل روشن شده که نشان دهنده منطقه حریق می‌باشد.

سپس به آژیرهای اعلام حریق فرمان می‌دهد که روشن شده و به صدا در بیایند. همچنین به ریموت اعلام حریق نصب شده در بالای واحد فرمان می‌دهد که روشن شده و به سریع‌تر پیدا نمودن منطقه حریق کمک نماید.

همین مورد را در مورد شستی اعلام حریق صدق می‌نماید که چنانچه شستی اعلام حریق فشرده شود یک سیگنال به کنترل پنل فرستاده و با توجه به زون متصل شده به سیستم اعلام حریق بر روی کنترل پنل چراغ زون مثلاً زون شماره 2 روشن شده و به آژیر اعلام حریق فرمان می‌دهد که به صدا در بیاید.

علاوه بر تمام این موارد چنانچه دتکتور، آژیر یا شستی اعلام حریق از مدار خارج شود، بر روی کنترل پنل اعلام حریق به عنوان خطا نشان داده می‌شود.

با توجه به این نکات باید یک کنترل پنل اعلام حریق مناسب انتخاب نمود که تمامی این فعالیت‌ها را به شکل صحیح انجام داده و کارکردن با آن برای همه آسان بوده و از لحاظ اقتصادی قیمت مناسب  و کیفیت بالایی داشته باشد و همچنین دارای استانداردهای لازم همچون سازمان آتش‌نشانی را دارا باشد که برند زیتکس تمام این موارد را دارد.

کنترل پنل اعلام حریق زیتکس

کنترل پنل اعلام حریق زیتکس در مدل‌های 10، 12، 14، 16، 18 زون تولید می‌شود که برای کسب اطلاعات و مشخصات فنی بیشتر می‌توانید به صفحه آن مراجعه نمایید.

کنترل پنل اعلام حریق متعارف 10 زون مدل ZX-1800 10

کنترل پنل اعلام حریق متعارف 10 زون پرو مدل ZX-N 10 Pro

کنترل پنل اعلام حریق متعارف 12 زون مدل ZX-1800 12

کنترل پنل اعلام حریق متعارف 14 زون مدل ZX-1800 14

کنترل پنل اعلام حریق متعارف 16 زون مدل ZX-1800 16

کنترل پنل اعلام حریق متعارف 18 زون مدل ZX-1800 18

در ساخت کنترل پنل اعلام حریق زیتکس تمامی الزمات استاندارد ملی به شماره 3707 و استاندارد بین‌المللی BS EN 54-2  و BS EN 54-4 رعایت شده است.

بدنه کنترل پنل اعلام حریق زیتکس مدل ZX-1800 N از مواد ABS ساخته شده که باعث می‌شود در مقابل حرارت، ضربه و لغزش مقاوم باشد.

 

تابلو راهنمای استفاده از کنترل پنل اعلام حریق زیتکس 

در کنترل پنل اعلام حریق متعارف زیتکس تنها در حالتی که LED سبز رنگ MAINS ON روشن باشد نشان می‌دهد که دستگاه در حالت نرمال و عادی کار می‌کند.

بر روی دستگاه یک سوئیچ وجود دارد که داری یک کلید چرخان می‌باشد که هنگامی که سوئیچ کنترل پنل در حالت Arm Conrol قرار داده شود، باعث می‌شود کلیدهای RESET / RESOUND TEST ZONE LAMPS و SILENCE ALARM SOUNDERS و SILENCE FAULT SOUNDERS و EVACUATE فعال شود اما هنگامی که سوئیچ در حالت NORMAL قرار دارد این کلیدها غیرفعال است.

هنگامی که LED مربوط به SOUNDER FAULT به صورت رنگ زرد روشن می‌شود و صدای بازر (بوق) داخلی دستگاه به صدا در می‌آید به این معنی است که در مسیر سیم‌کشی آژیرها قطعی و یا ایرادی وجود دارد که در این صورت بایستی سوئیچ را در حالت Arm Control چرخانده و سپس کلید SILENCE FAULT SOUNDERS را فشرد تا صدای بازر داخلی دستگاه قطع شود و سپس با نصاب سیستم اعلام حریق و یا شرکتی که سرویس نگهداری سیستم اعلام حریق را بر عهده دارد تماس گرفت.

روش شدن LED زرد مربوط به BATTERY/POWER SUPLLY به همراه صدای بازر (بوق) داخلی دستگاه به معنی قطع شدن برق شهر از دستگاه و یا خراب بودن باطری‌ها می‌باشد.

در این صورت بایستی سوئیچ را در حالت Arm Control قرار داده و سپس سپس کلید SILENCE FAULT SOUNDERS را فشرد تا صدای بازر داخلی دستگاه قطع شود.

چنانچه ایراد ناشی از قطع برق شهر بوده، پس از وصل شدن مجدد برق چراغ LED زرد رنگ BATTERY/POWER SUPLLY به طور اتوماتیک خاموش خواهد شد و در غیر اینصورت باطری‌ها خراب بوده و بایستی در صورت نیاز تعویض گردند.

 

 

 

 

 

استانداردها

 

نمایندگی ها

 

لیست قیمت و نحوه خرید

 

ارجاع به مقاله نحوه محاسبه تعداد تجهیزات مورد نیاز سیتستم اعلام حریق

 

نحوه نصب سیستم اعلام حریق زیتکس

نقشه نصب سیستم اعلام حریق زیتکس

عیب یابی سیستم اعلام حریق زیتکس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *